دنیای فناوری اطلاعات عرصه ظهور و سقوط محصولات است. فناوری اطلاعات این ظرفیت را دارد که یک پدیده در بازه ای کوتاه ظهور کرده و به اوج برسد و سپس نیست و نابود شود.
به عنوان مثال Orkut یکی از اولین شبکه های اجتماعی بود که موفق شد تا 300 میلیون نفر عضو داشته باشد. Orkut برای اولین بار اثبات کرد که همه آدمهای روی کره زمین با حداکثر 5 یا 6 نفر واسطه با هم دوست هستند! بسیاری از مردم در این شبکه با هم آشنا شدند و توانستند دوستان قدیمی خود را پیدا کنند. بسیاری از آشنایی ها در این شبکه اجتماعی منجر به ازدواج و تولد فرزندانی شد. Orkut در سال 2004 توسط گوگل متولد شد و در سال 2014 کاملا Shutdown شد! حالا نه از عکسهای موجود در آن خبری است و نه از جنب و جوش آن روزها! Orkut به خاک سپرده شد و در گورستان محصولات IT آرام گرفت!
گوگل اثبات کرده در هر زمینه ای موفق بوده اما در تولید یک شبکه اجتماعی محبوب و ماندگار شکست خورده است.

product graveyard


علاوه بر Orkut محصولات زیاد دیگری وجود دارند که در گورستان تاریخی فناوری اطلاعات آرام گرفته اند که ICQ و MSN و Megaupload و ... از آن جمله اند. گورستانی که بیش از 1000 نرم افزار و سرویس مختلف که زمانی محبوب بودند در آن آرام گرفته اند.  برای مشاهده این گروستان تاریخی به لینک زیر مراجعه کنید:
http://productgraveyard.com/

حالا سئوال اصلی این است:
ما امروزه زمان زیادی را صرف تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مثل Facebook و تلگرام و ... می کنیم. آیا زمانی خواهد رسید که این همه اطلاعات در گورستان مدفون شوند و به آرشیو آن هیچ دسترسی وجود نداشته باشد؟ متاسفانه پاسخ مثبت است و احتمال این رخداد وجود دارد! دقیقا مشابه اتفاقی که برای Orkut افتاد!